logo

Roterodamum Café over Tuschinski

do 18 maart 2021

Op 18 maart organiseerde Roterodamum een digitaal Roterodamum Café over Abraham Tuschinski. Deze Poolse kleermaker, die aan het begin van de 20e eeuw naar Rotterdam kwam, groeide uit tot de bioscoopmagnaat van Nederland. Tuschinski opende in 1911 zijn eerste bioscoop in Rotterdam: Thalia. In de jaren volgden in diezelfde stad Cinema Royal, Scala, Olympi en het luxueuze Grand Thèâtre.

Voor dit café is samenwerking gezocht met de Stichting Tuschinski Rotterdam in de persoon van Gea van der Spek, bestuurslid en de jonge Rotterdamse kunstenares Anne-Mercedes Langhorst.

De stichting heeft ten doel het verwezenlijken van het gedenkteken voor Abraham Tuschinski ontworpen door Anne-Mercedes. Het kunstwerk krijgt een mooie plek in nieuwe Tuschinskipark bij de woonwijk Little C. bij de Coolhaven.

Het Kunstwerk als gedenkteken in de vorm van een podium

Na de inleiding van Paul van de Laar vertelden Anne-Mercedes en Gea alles over dit eerbetoon aan Abraham Tuschinski en de voortgang van het project.

Arie van der Krogt, die in 2018 een heel programma heeft gewijd aan het werk en leven van Tuschinski, bracht twee nummers uit dat programma ten gehore.

De uitzending is terug te kijken op YouTube.

Tuschinski Theater: Interieur: Bordes ontvangsthal op de begane grond foto: Martin Alberts Collectie: Stadsarchief Amsterdam

Tijdens het bombardement op Rotterdam in 1940 werden alle bioscopen van Tuschinski in Rotterdam vernietigd, en ook zijn huis aan de Coolsingel. Tuschinski werd naar Auschwitz gedeporteerd, alwaar hij op 17 september 1942 werd geëxecuteerd.

In Amsterdam is nog wel een Tuschinski theater. Eind februari riep een panel van deskundigen van de Britse editie van Time Out Magazine dit theater in de Amsterdamse Reguliersbreestraat uit tot ‘mooiste bioscoop in de wereld’.

(Foto boven artikel komt uit de collectie van het Stadsarchief Rotterdam: Pompenburgsingel met het Grand Theatre. Abraham Tuschinski stichtte hier Rotterdams eerste avant-gardebioscoop Studio 32).