logo

Gerrit Groenewegen – Roterodamum Café 16 januari 2020

Gerrit Groenewegen. Beursplein, gezien uit zuidelijke richting vanaf de Blaak. Circa 1800 (collectie Stadsarchief Rotterdam)

do 16 januari 2020

Bram Oosterwijk, oud-maritiem journalist en schrijver van het recent verschenen boek Stadstekenaar van Rotterdam Gerrit Groenewegen (1754-1826) zal uitgebreid vertellen over de werken en het leven van deze Rotterdamse tekenaar.

Vanaf 17.00 uur bent u welkom in Donner bij het ‘theater’ op de tweede etage naast het café.  Aansluitend aan de lezing is er een kort optreden van Kleinkoor Klaas uit Rotterdam.

kleinkoor Klaas.1

Kleinkoor Klaas

Klaas zingt wereldse muziek. Mooie liedjes. Vaak traditionals die naar eigen inzicht bewerkt worden. Van overal en nergens. Van heinde en verre. Klaas zingt met z’n zessen.

Aanvang 17.00 uur en einde 19.00 uur locatie Boekhandel Donner Coolsingel 119 3012AG Rotterdam

Huishoudelijke info
Voor mensen die slecht ter been zijn: neem de roltrap of lift op de BG; halverwege de tweede etage is vervolgens een plateaulift naar het atrium waar zich het theater bevindt. Consumpties mogen niet meegenomen worden in de zaal.

Bram Oosterwijk, maritiem journalist

Ik begon mijn journalistieke loopbaan in 1960 bij het Dagblad Scheepvaart. Dat was een in Rotterdam verschijnend dagblad dat over alle mogelijke binnenlandse en buitenlandse maritieme onderwerpen schreef: rederijen, scheepswerven, stuwadoors, cargadoors, havenwerkers, stakingen e.d. Het al vele jaren niet meer bestaande Dagblad Scheepvaart was vooral met zijn scheepstijdingen en met de lijsten van aangekomen en vertrokken schepen op de Nieuwe Waterweg destijds onmisbaar voor Rotterdamse scheepvaartkantoren.

In 1965 vertrok ik naar het Dagblad De Rotterdammer, waar ik vijf jaar als haven- en scheepvaartredacteur in dienst ben geweest.

Op 1 januari 1970 stapte ik over naar het Rotterdams Nieuwsblad, dat toen de belangrijkste stadskrant van Rotterdam was. Ik ben daar 21 jaar haven- en scheepvaartredacteur geweest. Samen met enkele collega’s won ik met onze uitvoerige, wekenlange publicaties over de grote havenstaking van 1970 een jaar later de Prijs van de Nederlandse Dagbladjournalistiek. Voor het RN heb ik op verzoek van en ook met financiële medewerking van het Rotterdamse gemeentebestuur in het kader van het 650-jarig bestaan van de stad in 1990 een aantal buitenlandse reportages (o.m. Tonga, de Verenigde Staten, Indonesië en Sri Lanka) gemaakt over steden en eilanden die in het verleden Rotterdam hadden geheten of nog steeds deze naam hadden.

In 1991 fuseerde het Rotterdams Nieuwsblad met Het Vrije Volk; de naam van de nieuwe krant werd het Rotterdams Dagblad. Tot mijn vervroegde uittreding in november 1997 was ik daar eveneens haven- en scheepvaartredacteur. Het Rotterdams Dagblad is een aantal jaren geleden opgegaan in het Algemeen Dagblad-concern. Het RD staat nog steeds als ondertitel vermeld onder de naam AD op de voorpagina van de krant.

Bij mijn vertrek van het RD ontving ik van het Rotterdamse gemeentebestuur de Erasmusspeld.

Drie jaar eerder had de Stichting Ketelbinkie mij vanwege mijn maritieme publicaties de Ketelbinkieprijs uitgereikt: een kleine bronzen uitgave van het Ketelbinkie-beeld dat beeldhouwer Huib Noorlander in 1973 voor het honderdjarig bestaan van de Holland-Amerika Lijn had gemaakt.

Ik ben van 1961 tot 2011 lid geweest van de Havenpersclub Kyoto; leden waren de haven- en scheepvaartredacteuren van Rotterdamse dagbladen en enkele andere publicaties. Van 1970 tot 2003 ben ik secretaris van de havenpersclub geweest. De in 1956 aan boord van het in Rotterdam liggende Zweedse schip Kyoto opgerichte club is in 2011 opgeheven toen er vrijwel geen stadskranten meer bestonden en er dus ook nauwelijks nog leden waren. Ik ben lid van verdienste van Kyoto.

Mijn eerste historisch belangrijke boek was in 1979 de biografie ’Vlucht na victorie’ van de Rotterdamse reder, ondernemer, politicus en fraudeur Lodewijk Pincoffs. De aanleiding voor het schrijven van dit boek was een twee pagina’s vullend artikel dat ik over Pincoffs had geschreven voor de jubileumkrant die het Rotterdams Nieuwsblad in 1978 uitbracht toen deze krant honderd jaar bestond. Diverse redacteuren schreven artikelen over feiten die omstreeks 1878 in Rotterdam speelden en van belang waren. In 1878 wist men nog niet dat Pincoffs een groot fraudeur was; dat werd pas enkele maanden vóór zijn smadelijke en spectaculaire vlucht bekend.

Ik heb destijds voor het krantenartikel nogal wat research in het Gemeentearchief moeten doen. Tot mijn verbazing realiseerde ik me tijdens mijn archief-zoektocht naar Pincoffs dat er na zijn vlucht op 14 mei 1879 van fraudeur Lodewijk Pincoffs naar New York (met zijn vrouw en drie zoons) nooit een biografie of wat voor boek dan ook over hem was geschreven. Ik ben de uitdaging aangegaan en ben aan het project begonnen. Het resultaat was dat mijn Pincoffs-biografie op 14 mei 1979 – op de dag af honderd jaar na de vlucht – kon worden gepresenteerd.

In het jaar 2010 vroeg directeur Jantje Steenhuis mij of ik een nieuwe biografie over deze man zou willen schrijven. Er waren in de meer dan dertig jaar na het verschijnen van mijn eerste boek namelijk heel wat nieuwe feiten over hem boven water gekomen. Ik heb aan haar verzoek voldaan. In 2011 verscheen mijn tweede biografie: ’Ik verlang geen dank…’.

Bibliografie

Hieronder staan de titels en de verschijningsjaren van Bram Oosterwijk zijn 25 belangrijkste boeken vermeld.

  1. 1976 – Willemsbrug (De bouw en de sloop na honderd jaar)
  2. 1979 – Vlucht na Victorie (Eerste biografie van Lodewijk Pincoffs 1827-1911)
  3. 1979 – Dwalers en dweilers (De Rotterdamse havenstaking van 1979)
  4. 1983 – Koning van de koopvaart (Anthony van Hoboken 1756-1850)
  5. 1987 – Wij pakken alles (Honderd jaar stuwadoorsbedrijf Frans Swarttouw)
  6. 1988 – Op één koers (Koninklijke Nedlloyd en haar voorgangers)
  7. 1989 – Reder in Rotterdam (Willem Ruys 1809-1889)
  8. 1992 – Smit 150 (Anderhalve eeuw maritieme dienstverlening)
  9. 1994 – De zee was onstuimig (Zuid Holl. Mij. tot Redding van Schipbreukelingen)
  10. 1995 – Rotterdam en de mariniers (De band tussen de stad en het korps)
  11. 1997 – Havenadel aan de Maas (Biografieën van havenondernemers)
  12. 1998 – Zes maal Rotterdam (De geschiedenis van een reeks fameuze HAL-schepen)
  13. 1998 – Vanaf de kade gezien (Leven en werken van tekenaar Herman Bosboom)
  14. 2004 – Terug op koers (Reorganisatie van Koninklijke Nedlloyd)
  15. 2005 – Wind in de zeilen (Scheepstekenaar Jacob Spin 1806-1875)
  16. 2005 – Rotterdam en de zee (Vier eeuwen passagiersvaart)
  17. 2008 – Maritiem erfgoed (Maritieme kunst in Rotterdamse kantoren)
  18. 2010 – De Rotterdam voor altijd thuis (Het schip uit 1959 terug in de thuishaven)
  19. 2011 – Ik verlang geen dank… (Tweede biografie van Lodewijk Pincoffs 1827-1911)
  20. 2012 – Tegen de stroom in (Het levensverhaal van havenondernemer Jan Rijsdijk)
  21. 2013 – Ketelbinkie is van Rotterdam (Over het ketelbinkie, het beeld, het lied e.d.)
  22. 2014 – Schepen van weleer (Havenschilder Henk van der Veer)
  23. 2016 – Een Terschellinger zeilvaartkapitein (Sies Jans Rotgans 1805-1857)
  24. 2017 – Noordam (Het verhaal van vier HAL-schepen)
  25. 2018 – Een titel die ertoe doet (Havenman/vrouw van het Jaar)