menu

De totstandkoming van de onderscheidingsboekjes

De vormgeving was in handen van Puck Gescher, tevens ontwerper van het Rotterdams Jaarboekje en de huisstijl van Roterodamum. Zij gebruikte voor het ontwerp de kleuren uit de huisstijl van de Gemeente Rotterdam, blauw en groen. Als knipoog naar de fijne samenwerking verving zij het gemeentelijk blauw voor het blauw uit de huisstijl van Roterodamum. 
De puntige en zeer informatieve teksten zijn van de hand van Nora Schadee, voormalig bestuurslid van Roterodamum. Zij kwam tevens met de vorm ‘leporello’. Het beeldmateriaal werd beschikbaar gesteld door Atlas van Stolk, Museum Rotterdam, Bureau Oudheidkundig Onderzoek Rotterdam en het Stadsarchief Rotterdam.

Op de voorzijde staat in een strakke, moderne en schreefloze letter de naam van de onderscheiding. In het binnenwerk gaat deze over naar een traditionele letter met schreef; oud en nieuw gaan hand in hand, nieuwe onderscheidingen worden traditie. Vervolgens ontvouwt men ‘zig-zag’ het boekje. Deze boekvorm heet ‘leporello’, een naam die ontleend is aan het knechtje van, Don Giovanni, Leporello, die in dit eindeloos lijkende boekje alle amoureuze ‘veroveringen’ van zijn meester optekende. In Mozarts opera tot aan ‘mille tre’ (1003), alleen al in Spanje. In de gemeentelijke leporelli maken amoureuze avonturen plaats voor een overzicht van leven, werken en wapenfeiten van de naamgevers van de onderscheidingen, als toelichting op hun bijzondere betekenis voor Rotterdam. 
Op de achterzijde staat het wapen van Rotterdam. Om het boekje komt voorts een banderol met daarop een persoonlijke inscriptie aan de laureaat.

Terug naar Over Roterodamum